15 فوریه 2024- بر اساس مطالعه جدیدی که در JAMA Network Open منتشر شده است، استفاده از پمپ انسولین خانگی برای کودکان بستری شده مبتلا به دیابت بدون کتواسیدوز فعال، بی خطر است.

اطلاعاتی در مورد استفاده از پمپ های انسولین خانگی برای کودکان بستری شده در بیمارستان در انتشارات علمی در دست نیست. درک ایمنی پمپ‌های انسولین خانگی که توسط بیماران یا مراقبان مدیریت می‌شود، در زمان بیماری کمک می‌کند تا به طور ایمن فناوری های دیابت به بیمارستان‌های کودکان منتقل شوند.

این مطالعه با هدف بررسی ایمنی و دقت تحویل انسولین از طریق پمپ های انسولین خانگی که توسط بیماران یا مراقبان مدیریت می شود، به کودکان بستری در بیمارستان، انجام شد. این مطالعه ی همگروهی مشاهده ای گذشته نگر و تک مرکزی شامل 2738 کودکبستریمبتلا به دیابت وابسته به انسولین با سن 0.5 تا 25 سال (سن متوسط، 15.8 سال-] IQR، 12.3-18.3سال]) بود که از اول ژانویه 2016 تا 31 دسامبر 2021 در یک بیمارستان کودکان بستری شده بودند.

در همه این بیماران، دیابت تشخیص اولیه یا ثانویه هنگام پذیرش بود. میزان هایپرگلایسمی( قند خون بیش از 250 میلی گرم در دسی لیتر)، هیپوگلایسمی(قند خون کمتر از 45 میلی گرم در دسی لیتر)، تغییر پذیری قند خون، و عود کتواسیدوز دیابتی (DKA) برای پمپ های بیمارستانی(حالت دستی)، پمپ های خانگی (حالت دستی)، و تزریق زیر جلدی با استفاده از تست های دو متغیره مقایسه شد.

یافته ها

یافته‌های این مطالعه کوهورت،نشان داد که روزهای هایپرگلایسمی در افرادی که از پمپ انسولین بیمارستانی (15.7 درصد) و پمپ انسولین خانگی تحت مدیریت مراقب (27.0 درصد) استفاده می‌کردند، در مقایسه با روزهای هایپرگلایسمی برای کودکانی که انسولین زیرجلدی(45.2٪) دریافت می‌کردند، به‌طور معنی‌داری کاهش یافت(P < .001). روزهای هیپوگلایسمی متوسط در افرادی که از پمپ انسولین تحت مدیریت بیمارستان (3.1٪) و پمپ انسولین خانگی تحت مدیریت مراقب (4.5٪) استفاده می کردند در مقایسه با کسانی که انسولین را با تزریق زیرجلدی (5.1٪) دریافت می کردند، به طور قابل توجهی کاهش یافت(P = .02).

هیپوگلیسمی شدید بر اساس روش تحویل انسولین تفاوت معنی داری نداشت. دو بیمار(0.01%) که انسولین را با تزریق زیرجلدی دریافت می کردند دچار کتواسیدوز دیابتی شدند. هیچ یک از بیمارانی که از پمپ های بیمارستانی یا خانگی استفاده می کردند، دچار کتواسیدوز دیابتی نشدند.

نتیجه گیری

در این مطالعه ی کوهورت، استفاده از پمپ انسولین خانگی در بیمارستان کودکان در رابطه با هایپرگلایسمی و هیپوگلایسمی ایمن بود. این داده‌ها از استفاده از پمپ‌های انسولین خانگی در طول بستری برای‌ کودکانی که به مراقبت های ویژه نیاز ندارند و به DKA فعال مبتلا نیستند، پشتیبانی می‌کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/home-insulin-pump-use-safe-for-hospitalized-children-with-diabetes-without-active-ketoacidosis-124254